tisdag 17 februari 2009

I don't want to be a product of my environment. I want my environment to be a product of me.

Nu har jag klämt en till film, The Departed. Filmen får väl kategoriseras som en maffiafilm med Jack Nicholson i en av huvudrollerna. Han är den fullständigt ohotade Irländske och totalt hänsynslöse ledaren för en omfattande kriminell verksamhet. Handlingen beskriver ett dubbelspel i Bostons undre värld där Leonardo DiCaprio och Matt Damons karaktärer är poliser som försöker arbeta mot de onda krafterna som handlingen rör sig kring. Första halvan av filmen är helt fantastikt spännande och storyn byggs upp till en högfrekvent nagelbitarnivå, men sedan vet jag inte vad som händer. Det är som jag lite skämtsamt brukar avsluta en del berättelser med "Det blev atomkrig och alla dog". Visserligen blev det inget atomkrig, men alla dör. Nästan i alla fall. Och jag blev lite uttråkad på att alla skulle skjuta alla på slutet, det kunde filmskaparen ha funderat på en annan lösning. Men i sin helhet är jag ändå nöjd. Jag blir engagerad och den är skickligt uppbyggd, speciellt med alla telefonsamtal där varje ord är avgörande...

Inga kommentarer: