torsdag 4 september 2008

Nörd vs medveten

Det är så konstigt det här med att vara nörd. Alltså ”en stereotypisk, oftast lätt negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde”. Det är lätt att känna att jag nog borde hamna i nördfacket på flera områden (mat, friluftsliv, arbete, litteratur…), och många med mig, men det är inte det min reflektion ska handla om. Nej, det är snarare när nördheten övergår i något annat. För det verkar som om människor som besitter kunskaper inom tekniska, naturvetenskapliga och teoretiska områden gärna blir kallade för nördar. Även om dessa områden ibland inte är naturvetenskapliga eller tekniska i direkt bemärkelse så tycks exempelvis ett stort kaféintresse eller musikintresse även vara nördigt. Bara dessa inte enbart innefattar drickandet av java eller lyssnandet av topplistmusik, utan snarare en bredare koll av området, så som innekaféer eller gitarrmodeller i speciella upplagor och utföranden. Men så finns den där gränsen som jag vill nämna. När nördigheten övergår i medvetenhet. Ja, precis. Medvetenhet. För det verkar som om man är djupt intresserad av mode, konst eller design, så kan man inte längre sorteras in i nördfacket, trots samma grad av intresse. Nej, då är man modemedveten. Visst är det egendomligt? Eller är det inte det? Och vem är det egentligen som bestämmer om man är medveten eller nörd? Antar att det förra är mer önskvärt i vissa sociala sammanhang, men vem är jag att tycka...

Inga kommentarer: