söndag 25 januari 2009

Att vara i fel sammanhang...

Ibland vet man inte riktigt hur man ska bete sig, eller hur man förväntas bete sig. Alldeles nyss var jag på en byggvaruaffär för att köpa taklister till mitt kök, och inne i affären vet jag inte ens vad jag ska fråga efter. Hänvisad ut i ett stort lager var det bara att ta för sig... Hur som helst, lister blev det och nu ligger de på golvet i vardagsrummet. Väl hemma kände jag mig tvungen att läsa på lite om diverse spiksorter för att stilla sin okunskap. Varför är jag så borta i vissa sammanhang? Är det här baksidan av att man vill vara jämställd? Förmodligen är det så att man blivit uppfostrad på ett orerhört traditionellt sätt där jag som tjej förväntas laga maten i köket och inte sätta upp lister, medan man själv vill göra allt, eller kunna göra allt, eller snarare förväntas göra allt (både det traditionellt kvinnliga och det traditionellt manliga sysslorna).

Inga kommentarer: