torsdag 8 januari 2009

Medvetet använt kan satsradning vara ett uppskattat stilistiskt grepp

På något sätt är jag lite inspirerad av det jag sysslat med idag, satsradning, något mina elever är experter på att göra, omedvetet, det är också ett av de vanligaste felen folk gör när de skriver, om du som läsare inte hänger med på vad satsradning är så är det när huvudsatser som skulle fungera som självständiga meningar sätts efter varandra i just samma mening, nu förhåller det sig så att det är som med de flersta språkreglerna att även denna har undantag, att bryta mot dem är helt accepterat om man vet vad det är man sysslar med, det vet inte alltid eleverna, jag skulle kunna säga att de aldrig vet det, inte de jag har i alla fall, just nu, inte heller sagt att jag alltid är expert på dessa små syntaktiska enheter, ibland vet jag, ibland kommer de radade som nu.

Inga kommentarer: