onsdag 20 augusti 2008

Den goda skolan?

Då var de äntligen igång – onsdagsmötena! Skönt att äntligen få höra på, eller snarare försöka höra på vad BF-lärare on speed försöker förmedla i form av osammanhängande och otillgängligt trams. Ok, JAG BLIR FAN GALEN!!! Varför är jag ens där?? Jo, för att jag måste rent fysiskt antar jag. Men mentalt försöker jag smita, allt vad jag orkar. Om jag skulle berätta vad som sades på mötet idag skulle jag inte kunna det. För i mitt huvud var det redan helg med trevligt sällskap, god mat, öl, Folkets park, musik ja… allt det där. Så ja… mötet handlade väl om min framtida helg helt enkelt. För inte fan var det något viktigt jag borde bli insatt i, för då borde de väl ha ansträngt sig? De är ju trots allt pedagoger…

Och just nu är det nämligen högsäsong för tramsiga grejer... Vi har snart lekt en vecka och eleverna börjar tycka att det är nog. De vill sätta igång med ”riktigt” arbete. Men vad händer? Jo, det ska göras mellanstadieklippochklistrakollage utifrån en rubrik som får den mest ointresserade elev att fullkomligt kräkas tristessinkromet ur sig, och kollagen är inte en jävel nöjd med när de går från sessionen. Allvarligt!!! Är upplägget misslyckat eller vad? Jag lägger fan ner. Jag vill få tid till annat. Tid till att göra vettiga saker. Tid till mina elever och tid till mitt ”riktiga” jobb.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fullkolmligt med dig Ulrika. Det är inte en enda Elev som ens tycker det är kul, ok första 2 dagarna är det väl kul att lära känna nya men sen är det thats it!

Det är ingen mer som tycker att det är kul längre och vill känna och prova på hur det egentligen är. Jag menar, låta eleverna vandrar omkring i en slags fanatsi världen som snabbt kommer att förändras till något helt annat. varför inte går rakt på sak istället för att lådsas att allt är så tryggt och bra?

Men, för att det ska hända måste en insats komma från något håll, kanske både från elevers åsikter och lärare. fast det är ju min åskit.